8 вересня відбувся семінар-практикум учителів 3-х класів загальноосвітніх навчальних закладів міста на базі Васильківської ЗОШ І-ІІІ ступенів №9 з проблеми «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках в 3-х класах».
Вчителі міста відвідали відкриті уроки з української мови учителів Шарпатої Інни Владиславівни, Бондар Інни Анатоліївни та заслухали доповідь Панченко Валентини Василівни на тему «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках в 3-х класах».
Відкритий урок української мови:
3-Б клас
Тема. Слово. Значення слова. Слова з прямим і переносним значенням.
Мета. Розширити уявлення учнів про слова, його роль і значення; формувати поняття про пряме і переносне значення слова; розвивати вміння вживати в мовленні слова в переносному значенні; виховувати почуття доброти, вміння бачити і відчувати красу до осінньої пори року
Бондар І.А., вчитель початкових класів
Обладнання: презентація, картки із завданнями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці, –
Що у 3-Б класі
Діти – справжні молодці.
2. Створення психологічного настрою на урок.
– Доторкніться один до одного долоньками та подаруйте один одному почуття впевненості в тому, що сьогодні у нас все вийде, підтримайте один одного перед роботою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Послухайте, діти, вірш і скажіть, про що в ньому йдеться. (Слайд № 1)
Мово українська
Мово українська, мово моя мила,
Ти уся із співу весняних дібров.
Ясна, як усмішка, чиста – як сльозинка.
Ти моє найбільше щастя і любов.
Я до тебе мово, так горнуся щиро,
У слова вслухаюсь рідні і прості.
Мово моя, мово – найдивніше диво –
Ти моя молитва в радості й журбі.
– Про що розповідається у вірші?
– Діти, нам дароване велике багатство – рідне слово. Берегти його, плекати цей скарб, вивчати його – наш з вами святий обов’язок.
– А чи можемо ми існувати без мови? Яка її головна функція? (Передача інформації, спілкування)
– За допомогою чого ми спілкуємось? (За допомогою речень)
– З чого складаються речення? (Зі слів)
2. «Мозковий штурм».
– Навіщо взагалі існують слова? (Головне призначення слів – називати предмети, явища, ознаки, дії)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
– Тема нашого уроку: «Слово. Значення слова. Слова з прямим і переносним значенням». (Слайд № 2)
Наші завдання:
– вчитися розрізняти слова в прямому і переносному значеннях;
– самостійно вживати слова в переносному значенні. (Слайд № 3)
ІV. Робота за темою уроку.
1. «Асоціативний кущ». (Слайд № 4)
– Пригадайте, що ви знаєте про слово? (Слово складається із звуків, його можна поділити на склади, до слова можна поставити запитання, служить для складання речень).
– Головне призначення слова – служити засобом називання навколишніх предметів, ознак,дій. Тому треба знати слова та їх значення.
V. Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи).
1. Послухайте загадку і подумайте, чи справді художник перефарбував ліс? (Слайд № 5)
В зеленім лісі побував
Якийсь художник – і поволі
Дерева перефарбував
У золотисто-жовтий колір. (Слайд № 6)
– Чи справді художник перефарбував пензликом ліс?
– Чому листочки на деревах золотисто-жовтого кольору?
2. Хвилина каліграфії.
Ос сі інь осінь
– Доберіть 5 ознак осені. (Рання, пізня, золота, холодна, тепла, плаксива, дощова, щедра, багата)
– Складіть і запишіть речення про осінь.
3. Продовження розповіді з елементами бесіди.
– Дощового осіннього дня … запросили погратися в Парку Слави «Берізки». Але як тільки вони вийшли на вулицю, то побачили, що йде дощ. (Слайд № 7) … побачила, що йде дощ і налякалася, що намокне її годинник, поглянула вона на нього і зрозуміла, що годинник йде. (Слайд № 8) Коли діти почали рухатися далі, вони помітили, що їм назустріч йде дівчинка. (Слайди № 9, 10)
– У якому сполученні слів слово «йде» вжито так, як буває насправді, тобто в прямому значенні? (Дівчинка йде)
– А у яких сполученнях значення переноситься на інший, чимось схожий предмет? (Дощ іде, годинник іде)
4. Пізнавальна вправа. (Слайд № 11)
Пшеничне колосся – пшеничне волосся
Золотий годинник – золоте колосся
Каштанове листя – каштановий колір
Кришталева ваза – кришталева вода
– Складіть 2 речення з даними словосполученнями так, щоб в першому реченні словосполучення «кришталева ваза» вживалось в прямому значенні, а в другому «кришталева вода» – в переносному.
Фізкультхвилинка
Одягну в неділю рано
Вишиту сорочку
Вийду з хати, закружляю
Запалю в таночку.
Засміється, затанцює
Сонце над лугами.
Прийме землю калинову
З дивними піснями.
В кожнім серці синьоока мрія,
Що для тебе розквітає знов.
Україно – ми твоя надія,
Україно – ми твоя любов.
5. Робота з підручником. Вправа 109.
– Знайти слова, вжиті в переносному значенні. Пояснити, як ви їх розумієте. Визначити головні слова.
Осінь кожному знайде роботу. Вересень до школи діток скликає. Жовтень прикрашає в садках дерева. Листопад відчиняє зимі ворота.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з прислів’ями. (Слайд № 12)
– Поясніть, як ви розумієте прислів’я.
Осінь усьому рахунок веде.
Осінь на рябому коні їздить.
Осінь збирає, а зима з’їдає.
– У якому значенні (прямому чи переносному) вжито вираз «осінь їздить»?
– Перебудуйте речення так, щоб слово «їздить» вживалося в прямому значенні.
2. Гра «Впіймай слово, вжите в переносному значенні». (Слайд № 13)
Гострий ніж, гостре слово, срібна виделка, срібне волосся, мама кличе, стежина кличе, бабуся дрімає, ліс дрімає, шепоче листя, шепочуть діти.
3. Робота в парах (з осінніми листочками).
4. Робота з підручником. Вправа 110.
– Замість крапок вставити слова з довідки. У якому значенні – прямому чи переносному – вжито вставлені слова?
У віконце постукала зима. Повіяв сердитий вітер. Затанцювали перші сніжинки. Земля під снігом засумувала.
VІІ. Рефлексія. (Слайд № 14)
– Сьогодні на уроці я дізнався …
я вмію …
залишу для себе …
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання. (Слайд № 15)
Вправа 111.
ІХ. Підсумок уроку. (Слайд № 16)
Працювали плідно, гарно.
І урок пройшов не марно.
Впорались з завданням всі:
Ви сьогодні молодці!
Виставлення оцінок.
Відкритий урок української мови:
3-А клас
Тема. Слова, що мають кілька значень(багатозначні слова). Складання речень.
Мета. Навчальна: формувати уявлення учнів про багатозначність слів в українській мові, виробляти вміння правильно вживати багатозначні слова в мовленні, розширити уявлення про значення слів, збагачувати словниковий запас. Розвивальна: розвивати мовлення учнів та орфоепічні навички: розвивати вміння аналізувати і узагальнювати. Виховна: виховувати інтерес до вивчення української мови, любов до рідної землі.
Шарпата І.В., вчитель початкових класів, старший вчитель
|